Translate

joi, 11 aprilie 2013

Realitate cu ghimpi



Realitate cu ghimpi

Hm... ieri, finisînd sa citesc pe blogul lui Mihai Ghimpu articolul său  recent « Înainte, că “înainte era mai bine”…», mi-am dat seama că, involuntar, în amintire îmi apar anii de studenție, nopți nedormite, petrecute deasupra manualelor de politologie, dorința nebună de a cunoaște cît mai mult, stagiu de practică pe care am avut onoarea să-l efectuez în Parlamentul RM… Da, timpuri frumose și de neuitat... Dar, de facto, nu la toate astea am vrut să-mi concentrez atenția. De fapt, scopul meu inițial a fost să-mi revitalizez toate cunoștințele despre doctrina liberală. Și stiți  ce concluzie am făcut? Viziunile mele asupra principiilor și valorilor liberale, asupra felului de a fi a unui liberal veritabil vin în contradicție cu comportamentul politic specific domnului Mihai Ghimpu, pretins liberal numărul unu al Basarabiei.  Dar, am hotărît să nu mă opresc aici. Am accesat site-ul  PL și foarte minuțios am studiat Programul Partidului Liberal adoptat la Congresul III al PL. Ei...  după aceasta, mii de scuze, domnilor. Despre care valori liberale vorbește domnul Ghimpu? Omul, persoana, individul se află în centrul preocupărilor PL? Chiar începi a rîde în hohot citind: «Individul trebuie să aibă puterea de a alege și a acționa în mod liber, fără intervenția abuzivă a statului, de a-și utiliza proprietatea și abilitățile după cum crede de cuviință...» ori, facînd referință la unul din obictivele politice principale ale PL «libertatea de exprimare și idependență reală a mediilor de informare».. Extrem de relevant, raportînd la blogul lui Mihai Ghimpu.
 Ceva timp în urmă chiar îl aplaudam pe domnul Ghimpu, urmărind schimbările ce au survenit în ultimul timp în Mass-Media din Moldova. Mai tîrziu mi-am dat seama că acest fapt, însă, nu-i convine însuși lui Ghimpu. Mai mult decît atît, este profund indignat că jurnaliștii își permit să-și expună în mod liber opiniile și să-l critice într-un fel sau altul. Atunci cînd părerea cuiva nu coincide cu punctul de vedere al președintelui PL , în mod automat este acuzat că ar fi promovat interesele unor hoți, mafioți, contrabandiști sau catalogat drept «dușman al poporului» sau agent al FSB-ului, care, neapărat,  apără interesele Rusiei în detrimentul interesului național al RM. În ceea ce privește Rusia, e o temă aparte și cred că cel mai dureros moment pentru Ghimpu. Uneori am impresia că în discursurile sale rostește de mai multe ori «Rusia» decît «Moldova». De unde atîta afecțiune pentru Rusia și pentru tot ce este legat de ea? Anume Ghimpu (neluînd-o în calcul pe doamna Pavlicenco, liderul partidului PNL), concentrează atenția publicului larg asupra Federației Ruse. Nu ne interesează pe noi societatea civilă, simpli cetățeni conturile de reglat pe care le are Ghimpu. Oare dacă cineva nu cunoaște că Gheorghe Ghimpu, fratele onorabilului Mihai Ghimpu a fost judecat în data de 13 și a murit tot pe data de 13, la ora 13 automat trece în «lista neagră» a trădătorilor de Patrie? Absurd. Strigător la cer.
 Din articolul lui Ghimpu: «Rusia –țară care ne tratează ca pe niște animale sălbatice...».  Și dumnealui cum ne tratează? Sau este firesc comportamentul pe care l-a avut în repetate rînduri față de jurnaliști? Nu sunteți la curent întîmplător cui  îi aparțin expresiile gen «cumpărați și răscumpărați», «lingăi și vînzători de țară», «rușine de așa școală și așa generații»?  Și toate aceste insulte la adresa, redactorului-șef al ziarului «Adevarul Moldova», Alina Țurcanu,  care în timpul emisiunii «În Profunzime» сu Lorena Bogza, ce-l avea ca invitat pe Mihai Ghimpu, și-a exprimat opinia în legătură cu reacția lamentabilă pe care a avut-o PL, la fel ca și întreaga clasă politică, la tragicul eveniment de la Pădurea Domnească și tăcerea criminală a vînătorilor. Ah!, cîtă intelegență, ingeniozitate, cîtă stăpînire pe sine, tact și diplomație  «Jos pălăria»! Probabil că atît umila mea persoana, cît și întreaga comunitate nu ar avea o astfel de reacție-șoc, dacă s-ar întîmpla pentru prima oară cînd liberalul face astfel de declarații jignitoare  în raport cu mass-media. Dar, din păcate, pentru Mihai Ghimpu este ceva obișnuit,absolut firesc.
 Ulterior, dl Ghimpu a acuzat postul de televiziune Pro TV pentru faptul că  a publicat un reportaj în care Asociația de prevenire  a corupției a acuzat Partidul Liberal de corupție, facînd referire la ministrul Ecologiei, Gheorghe Șalaru, care ar fi prejudiciat bugetul statului cu milioane de lei. Mihai Ghimpu a afirmat «V-aș da în judecată, dar sunt mai presus ca Pro TV-ul vostru. Praf vă fac de azi înainte». Nu-mi aduc aminte să ne fi învățat la faculatate cineva din lectori să utilizăm astfel de expresii, dar, posibil am fost absentă eu la acea pereche.
Adica, în țara noastră exclusiv d-ul Ghimpu este în drept să acuze pe toți și pe fiecare, dar nu admite nici un gen de critică la adresa sa sau a partidului pe care îl conduce. Democrație, nu altceva.
Acum, ținta d-lui Ghimpu a devenit Jurnal Trust Media. Cine va fi următorul?
Cu totul ieșit din comun este faptul că liderul PL  îi vrea după gratii pe editorialiști, jurnaliști, comentatori politici și pe toți cei care, cum zice el «îl calomnează». Recent domnia sa a declarat: «Atunci cînd depășește toate limitele, presa trebuie pedepsită penal», adăugînd  «Foarte rău că ați intrat în luptă cu PL-ul». La acest capitol, urmează să precizăm că din 07 mai 2004 a intrat în vigoare excluderea Art.170 «Calomnia» din Codul Penal al RM. Acest art. prevedea:  «Calomnia, adică răspîndirea cu bună-știință a unor scorniri mincinoase ce defăimează o altă persoană, însoțită de învinuire de săvîrșire a unei infracțiuni deosebit de grave sau excepțional de grave ori soldată cu urmări grave». Nu pot să-mi dau seama cum o astfel de abordare vine în concordanță cu obiectivele pro europene ale liberalilor. După mine, e mult mai aproape, ba chiar identică, cu poziția Rusiei - unica țară care în  2012 a revenit la răspunderea penală pentru acuzația de calomnie. În acest  sens, cît de banal nu ar suna, dar apar înrebările: «Cine este agent al FSB-ului rus?», «Cine pledează doar de ochii lumii pentru integrarea europeană?». Din păcate, e prea mare discrepanța dintre obiectivele declarate și realiatea. Asta este Moldova, asta este Patria noastră, asta este clasa politică pe care am ales-o…